0

KÖPVILLKOR

MaltMagnus AB org.nr: 556876-6801
Östra åby 408, Hagen
692 93 Kumla
019 -18 97 90

 

KÖPINFORMATION
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade e-postadress. Beställda produkter förblir MaltMagnus AB:s egendom till dess de till fullo är betalda.
Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans så gäller priset som lämnats i MaltMagnus AB´s orderbekräftelse. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. tryckfel på etiketter) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. 
Din order kommer att skickas från vårt lager i Kumla eller från vårt externlager i Kumla. Ändringar och tillägg måste göras innan din order börjar packas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att om möjligt ändra din order.


PRISER | BETALNINGSALTERNATIV
Samtliga priser anges inklusive moms som standard men du kan även välja att visa priserna exklusive moms. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Vid försäljning på MaltMagnus AB´s webbplats så sker all betalning genom Svea Bank som erbjuder: Faktura, Swish, direkt bankbetalning, kortbetalning samt avbetalning genom Svea Flexibel Delbetalning eller Kontokredit. För närmare information angående Svea Banks villkor se här: Svea Bank. Faktura utgår endast via e-post till den e-post adress du angivit i kassan vid köp. Fakturan skickas ut kort efter att din order fått statusen skickad / klar, vilket innebär att vi levererat ut din order från vårt lager.

Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
 
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
 
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
 
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
 
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
 

DATASKYDDSPOLICY
När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar samt dina rättigheter se vår Dataskyddspolicy


ÅNGERRÄTT | RETURER
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har du 14 dagar på dig att frånträda ditt köp från det att du har mottagit produkten. Du har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer MaltMagnus AB debitera kunden för denna värdeminskning.

Vid retur av varor skall Ångerblanketten fyllas i och bifogas i paketet med varan. Du har skyldighet att se till att meddela oss om ångrat köp eller se till så varan/varorna är oss tillhanda inom 14 dagar annars gäller ej ångerrätten. Ångerrätten godkänns först när MaltMagnus AB mottagit varan/varorna och att dom är insända enligt villkoren som nämns nedan. Varan/varorna och Ångerblankett skall skickas till:

MaltMagnus AB
Östra Åby 408 Hagen
692 93 Kumla

Tänk på att du INTE kan skicka varan/varorna som Service Point eller där paketet måste hämtas upp på utlämningsställe. Varor belagda med avgift hämtas ej ut! Varan/varorna skall komma till MaltMagnus lager enligt adressen ovan. Förslagsvis skickar du det som företagspaket. Vill du köpa returfrakt av oss så gör du det här: Returfrakt

Du är skyldig att hålla varan/varorna i lika gott skick som när du mottog dem. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt Ångerblankett bifogas. Ladda ner Ångerblankett här.

Om varan/varorna vid ankomst till MaltMagnus AB visar sig vara i dåligt skick, kraftigt använd eller så skadad att MaltMagnus AB anser att den inte längre är säljbar som ny produkt kommer MaltMagnus AB besluta om en värdeminskning med 100%.

Om varan/varorna skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös, dåligt emballage eller förloras under transport till oss förlorar du rätten till återbetalning för varan/varorna. MaltMagnus AB står ej för förlorade eller skadade paket förutom i de fall du köpt returfrakten av oss, då står vi risken för borttappade paket samt godsskador under förutsättning att godset är rätt emballerat (liknande/samma emballage som du mottog varan i) samt att returetikett/fraktsedel placerats använts korrekt samt att det finns inlämningskvitto eller första scanning av godset hos vår transportör.

MaltMagnus AB står ej för returfrakten. Vid fullt godkännande av ångerrätt/retur återbetalas beloppet för varan/varorna exklusive returfrakt inom 30 dagar förutsatt att du inte har obetalda fakturor eller skulder till MaltMagnus AB.

Ångerrätten gäller inte:   

  • Livsmedel så som malt, jäst, humle, extrakt, socker, salt eller liknande produkter.
  • Varor i kategorin REA.
  • Beställningsvaror eller varor som tillverkats eller specialbeställts specifikt för enskild kund, t.ex. slangar som kapats i beställda längder.
  • Lösnummer av tidningar.
  • Om plomberingen brutits på teknisk utrustning.
  • Licensnycklar till datorprogram.

Vi ersätter ej:

  • Öl, mjöd, vin, cider-/ölsatser etc som gått fel.
  • Jäst om du som kund t.ex. inte skulle få den att starta, detta p.g.a. att det ligger utanför vår kontroll.
  • Humleförpackningar där vakuumet släppt under transport (undantaget synliga transportskador som rapporterats direkt till transportbolaget eller ditt ombud) då detta är utanför vår kontroll. All humle som levereras ut från vårt lager är vakuumförpackad vid utleveranstillfället.
  • Slutprodukt, arbetstid/kostnad, förlorade intäkter, skador på lokaler/inventarier eller skador på personer/personal p.g.a. felande utrustning då detta är utanför vår kontroll.

Normalt lämnar vi 1 års garanti på utrustning, om inget annat anges, från inköpsdatum eller leveransdatum om dessa datum avsevärt skiljer sig från varandra. Vid annan garantitid än 1 år  kan villkoren för det ses under den specifika produkten.

Garantin omfattar inte det vi kallar "förbrukningsvaror", det är t.ex. batterier, tappkranar i plast, sprayflaskor, hävertar, hinkar, andra enkla plastprodukter etc. Detta gäller även tillbehör till produkter som t.ex. o-ringar, packningar etc.

Vid godkänt garantiärende står vi för alla frakt-, hanterings- och reparationskostnader om det visar sig vara fel på produkten. Om en produkt returneras till oss för garantireparation och det visar sig att det inte är något fel på produkten eller att produkten är felaktigt/vårdslöst använd förbehåller vi oss rätten att fakturera undersökningskostnad på 500 kr, samt ev. fraktkostnader och ev. övriga kostnader som vi haft i samband med returen. Garanti gäller ej om kund har modifierat eller ändrat en produkt på eget bevåg. För att garantiärende ska kunna åberopas måste produkten vara i sitt ursprungliga skick.

¹ Varor i REA-kategorin är undantagna från garanti och ångerrätt. Vissa varor kan ha specifika villkor, se produktbeskrivning för respektive vara, om inget särskilt anges i produktbeskrivningen gäller det som står i köpvillkoren.

 

FRAKT | LEVERANSER | AVHÄMTNING
Vi levererar endast till den adress du uppgett vid köptillfället, ändring av leveransadress kan inte göras efter lagd order. 

Om du som kund väljer ett leveransalternativ som inte överensstämmer med de uppgifter du lämnat så förbehåller sig MaltMagnus AB att boka om din leverans till passande leveransalternativ.

För mer information angående våra fraktalternativ läs här: Frakt

 
EJ UTHÄMTADE PAKET | FELAKTIG ADRESS | FÖRSVÅRAD LEVERANS

För ej uthämtade paket som kommer i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för frakt, returfrakt, förverkade varor (livsmedel) plus en hanteringsavgift som är för närvarande 350kr.

Paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss sparas i 14 dagar från och med ankomstdatum. I det fall kunden ej går att nå via angiven e-postadress eller ej hör av sig inom 14 dagar kasseras paketet. MaltMagnus AB lagerhåller inga outhämtade paket samt att du blir debiterad returfrakt + 350kr i hanteringsavgift.

Paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss och du vill ha det återsänt tillkommer ny frakt + returfraktkostnad. Skulle paketet komma tillbaka en gång till tillkommer även en hanteringsavgift på 350kr.

Vägrar du ta mot ditt paket, inte är på plats när transportföretaget kommer eller har angivit en felaktig leveransadress  kommer vi debitera dig de extra kostnader som uppstår i samband med detta. Det kan handla om att du får betala för ny utkörning = ny fraktkostnad eller andra tillägg som terminalhyra vid lång liggetid på terminal eller vid försvårad leverans. Med försvårad leverans kan avses t.ex. hinder för transportören att komma fram till leveransplatsen eller t.ex. parkeringsförbud som gör att transportören inte kan parkera vid leveransplatsen. Fakturan för dessa ökade kostnader sänds då ut till dig så snart vi får fakturan från transportören.


TRASIGT, SAKNAT ELLER SKADAT GODS

Kontrollera alltid ditt gods noga vid mottagandet. Om ytteremballage eller gods är skadat vid ankomst anmäls skadan direkt till respektive transportör vid mottagningstillfället, ta bilder och se till att få skadan styrkt av chaufför eller ombud.

Dold skada eller saknat gods som visar sig när du öppnar ditt paket eller din pall ska anmälas till MaltMagnus AB snarast möjligt och absolut senast efter 7 dagar efter mottagande av godset, reklamationer som inkommer senare än 7 dagar efter mottagandet beaktas inte. Vid godsskada, dokumentera alltid med bilder och spara emballage och trasiga varor till skadan är utredd. Om bild ej kan uppvisas kan ej heller ersättning utbetalas eller ersättningsvara skickas.

Vid transportskada samt dold skada: Var god tag fotografi på kartong/paket med eventuell trasig produkt ej urtagen först, sedan detaljerade fotografier. Kontakta info@maltmagnus.se


EXPRESSORDER

Köper du till "Expressorder" i vår e-handel  garanterar vi att: Order lagd mellan kl. 00:00-10:00 skickas samma dag från vårt lager. Order lagd mellan kl. 10:00-24:00 skickas nästkommande arbetsdag. Vi garanterar alltså att din order lämnar vårt lager samma dag INTE vilken dag ordern är hos dig som kund.

Vi reserverar oss för oförutsedda händelser så som sjukdom hos vår personal eller andra störningar som kan påverka utleverans av din order t.ex. ej fungerande bokningssystem/internetuppkoppling, naturkatastrofer eller andra oförutsedda faktorer som kan göra det omöjligt för oss att hantera din order snabbt nog. Skulle något oförutsett problem uppstå som gör att vi inte kan leverera enligt vår garanti ovan kommer vi kontakta dig och vi kommer då ej heller ta betalt för expressorderns hantering.


ORDERSTATUS
Du kan följa din order antingen via de mail vi skickar eller i vår eShop när du  är inloggad under menyn Orderhistorik.                                                                                                                                           

  • Mottagen = När du lagt din order får du direkt en orderbekräftelse till din mail. Din order får då denna status.
  • Ska Attesteras = När vi börjar behandla din order får den denna status.
  • Under behandling = Nu har vi börjat plocka ihop de varor du beställt och packar dessa i kartonger. Inga ändringar kan göras!
  • Levererad = Nu är din order packad och ivägskickad. Alternativt är den redo att hämtas upp om du valt ”hämtas på MaltMagnus lager”.

Om du inte har fått en orderbekräftelse på mail eller inom 5 dagar inte fått några statusuppdateringar på din order ber vi dig kontakta oss.


PRESENTKORT

Du kan köpa presentkort på valfritt belopp från 100 kr och uppåt. Presentkortet är giltigt i 1 år från inköpsdatum. Efter 1 år förfaller presentkortet utan att vi meddelar detta först. Eventuellt värde som finns kvar på presentkortet återbetalas ej. Du bär själv ansvaret för att hålla redo på giltighetstiden. Återbetalning på annat sätt än att handla för presentkortets värde görs ej. Presentkortet består av en kod som du anger i kassan och på så vis löser du in presentkortet. Presentkort levereras automatiskt till den e-post adress du angett vid köpet. 
 

GARANTI | SERVICE
Vi garanterar att alla¹ varor är i fullgott skick när dom lämnar vårt lager. Om något inträffar under transport eller under din bryggning/jäsning är det utanför vår kontroll och ersätts ej utom i de fall det handlar om en synlig transportskada som anmälts direkt till transportbolaget/ombudet vid mottagande av paket/pall. MaltMagnus AB fråntar sig allt ansvar för din slutprodukt.