0

KÖPVILLKOR

MaltMagnus AB org.nr: 556876-6801
Östra åby 408, Hagen
692 93 Kumla
019 -18 97 90

 

KÖPINFORMATION
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade e-postadress. Beställda produkter förblir MaltMagnus AB:s egendom till dess de till fullo är betalda.
Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans så gäller priset som lämnats i MaltMagnus AB:s orderbekräftelse.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. tryckfel på etiketter) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.
Din order kommer att skickas från vårt lager i Kumla. Ändringar och tillägg måste göras innan din order börjar packas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundservice för att om möjligt ändra din order.


PRISER | BETALNINGSALTERNATIV
Samtliga priser anges inklusive moms som standard men du kan även välja att visa priserna exklusive moms. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Vid försäljning på MaltMagnus AB:s webbplats så sker all betalning genom Svea Ekonomi som erbjuder: Faktura, kortbetalning samt avbetalning genom Svea Konto. För närmare information angående Svea Ekonomis villkor se här: Svea Ekonomi. Faktura utgår endast via e-post till den e-post adress du angivit i kassan vid köp. Fakturan skickas ut kort efter att din order fått statusen levererad.


DATASKYDDSPOLICY
När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar samt dina rättigheter se vår Dataskyddspolicy


ÅNGERRÄTT | RETURER
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har du 14 dagar på dig att frånträda ditt köp från det att du har mottagit produkten. Du har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer MaltMagnus AB debitera kunden för denna värdeminskning.

För en enklare hantering bör du före återsändandet göra en anmälan till order@maltmagnus.se. Observera att detta ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Du har skyldighet att se till att varan/varorna är oss tillhanda inom 14 dagar annars gäller ej ångerrätten. Ångerätten godkänns först när MaltMagnus AB mottagit varan/varorna och att dom är insända enligt villkoren som nämns nedan. Varan/varorna skall skickas till:

MaltMagnus AB
Östra Åby 408 Hagen
692 93 Kumla

Tänk på att du INTE kan skicka varan/varorna som Service Point eller där paketet måste hämtas upp på utlämningställe. Varor belagda med avgift hämtas ej ut! Varan/varorna skall komma till MaltMagnus lager enligt adressen ovan. Förslagsvis skickar du det som företagspaket.

Du är skyldig att hålla varan/varorna i lika gott skick som när du mottog dem. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad.

Om varan/varorna vid ankomst till MaltMagnus AB visar sig vara i så dåligt skick, kraftigt använd eller skadad att MaltMagnus AB anser att den inte längre är säljbar som ny produkt kommer MaltMagnus AB besluta om en värdeminskning med 100%.

Om varan/varorna skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös, dåligt emballage eller förloras under transport till oss förlorar du rätten till återbetalning för varan/varorna. MaltMagnus AB står ej för förlorade eller skadade paket.

MaltMagnus AB står inte för returfrakten. Vid fullt godkännande av ångerrätt/retur återbetalas beloppet för varan/varorna exklusive returfrakt inom 30 dagar förutsatt att du inte har obetalda fakturor eller skulder till MaltMagnus AB.

Ångerrätten gäller inte:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

  • Livsmedel så som malt, jäst, humle, extrakt, socker, salt eller liknande produkter.
  • Varor i kategorin REA.
  • Beställningsvaror eller varor som tillverkats eller specialbeställts specifikt för enskild kund.
  • Lösnummer av tidningar.
  • Om plomberingen brutits på teknisk utrustning.
  • Licensnycklar till datorprogram.

POÄNGSYSTEM

Från mitten av augusti 2016 införde vi ett poängsystem för registrerade kunder. Detta system fungerar inte med vår uppdaterade e-handel och har i och med att vi övergått till vår nya plattform utgått. En information om att poängsystemet utgått har skickats ut i vårt nyhetsbrev samt i våra sociala medier. Vi kommer i fortsättningen ge tillbaka till våra kunder genom rabattkoder samt kampanjer. 


GARANTI | SERVICE

Vi garanterar att alla¹ varor är i fullgott skick när dom lämnar vårt lager. Om något inträffar under transport eller under din bryggning/jäsning är det utanför vår kontroll och ersätts ej (utom i de fall det handlar om en synlig transportskada som anmälts direkt till transportbolaget/ombudet vid mottagande av paket/pall). MaltMagnus AB fråntar sig allt ansvar för din slutprodukt.

Vi ersätter ej:

  • Öl, mjöd, vin, cider-/ölsatser etc som gått fel.
  • Jäst om du som kund t.ex. inte skulle få den att starta, detta p.g.a. att detta ligger utanför vår kontroll.
  • Humleförpackningar där vakuumet släppt under transport (undantaget synliga transportskador som rapporterats direkt till transportbolaget eller ditt ombud) då detta är utanför vår kontroll. All humle som levereras ut från vårt lager är vakuumförpackad vid utleveranstillfället.
  • Slutprodukt, arbetstid/kostnad, förlorade intäkter, skador på lokaler/inventarier eller skador på personer/personal p.g.a. felande utrustning då detta är utanför vår kontroll.

Normalt lämnar vi 1 års garanti på utrustning om inget annat anges från inköpsdatum eller leveransdatum om dessa datum avsevärt skiljer sig från varandra. Vid annan garantitid än 1 år  kan villkoren för det ses under den specifika produkten.

Garantin omfattar inte det vi kallar "förbrukningsvaror", det är t.ex. batterier, tappkranar i plast, sprayflaskor, hävertar, hinkar, andra enkla plastprodukter etc. Detta gäller även tillbehör till produkter som t.ex. o-ringar, packningar etc.

Vid godkänt garantiärende står vi för alla frakt-, hanterings- och reparationskostnader om det visar sig vara fel på produkten. Om en produkt returneras till oss för garantireparation och det visar sig att det inte är något fel på produkten eller att produkten är felaktigt/vårdslöst använd förbehåller vi oss rätten att fakturera undersökningskostnad på 500 kr, samt ev. fraktkostnader och ev. övriga kostnader som vi haft i samband med returen. Garanti gäller ej om kund har modifierat eller ändrat en produkt på eget bevåg. För att garantiärende ska kunna åberopas måste produkten vara i sitt ursprungliga skick.

¹ Varor i REA-kategorin är undantagna från garanti och ångerrätt. Vissa varor kan ha specifika villkor, se produktbeskrivning för respektive vara, om inget särskilt anges i produktbeskrivningen gäller det som står i köpvillkoren.

 

EGET TRYCK PÅ KAPSYL, 6-PACK SAMT COASTERS
Du ansvarar för att ditt tryck inte inkräktar på någon tredje parts rättigheter, inklusive upphovsrätt, varumärkesrätt, rätt till publicering eller sekretess och inte kommer att kränka eller förtala någon tredje part. Genom att göra en beställning på MaltMagnus AB bekräftar du att du har alla tillstånd och rättigheter att använda bilden/trycket du skickat in till oss. Du ger MaltMagnus AB tillstånd att modifiera din bild/tryck så det passar för tryckning på kapsyler eller annat material som du valt att ha tryck på. MaltMagnus AB förbehåller sig rätten att välja att ej printa bilder som vi anser är kränkande eller bilder som innebär hets mot folkgrupp, förtal eller andra bilder som vi av någon anledning finner olämpliga.

 

FRAKT | LEVERANSER | AVHÄMTNING
Vi har utleveranser varje vardag. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet den ska och vid hög belastning hos speditören. Om en vara har väsentligt avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara (beställningsvaror). Normalt packar vi din order inom 1-3 arbetsdagar från det datum den inkommer till oss. Order som innehåller färskjäst skickas alla veckodagar måndag- fredag och även inför storhelger om inte du som kund speciellt begär att vi ska hålla paketet och skicka på måndagen eller första arbetsdag efter storhelg istället. Köp gärna till en kylklamp de varma sommarmånaderna för att hålla din jäst i gott skick.

OBS! Om du som kund väljer ett leveransalternativ som inte överensstämmer med de uppgifter du lämnat så förbehåller sig MaltMagnus AB att boka om din leverans till passande leveransalternativ.

Exempel: Du har valt ”Bring - Business Parcel” men inte angivit något giltigt företagsnamn. I det fallet bokar vi om din sändning till ”Bring - Pickup Parcel” vilket medför att du istället får hämta ut din order på ett utlämningställe. I de fall du vill ha ditt paket levererat till din enskilda firma, var noga med att skriva "Firma" innan ditt namn som företagsnamn, att använda ditt för och efternamn räknas inte som korrekt företagsnamn. I de fall du som kund angivit felaktiga leveransuppgifter som medför ökade kostnader för MaltMagnus AB, så kommer MaltMagnus AB fakturera dig för de ökade kostnaderna. För produkter vars verkliga vikt överstiger maxvikten för Pickup Parcel (t.ex. obrutna förpackningar med malt) så kommer vi automatiskt boka om dessa ordar till ett annat frakt alternativ i de fall du valt Pickup Parcel. I de fall du som kund inte tar mot ditt paket eller inte hämtar ut ditt paket så kommer MaltMagnus AB fakturera dig för de ökade kostnader som detta innebär. Vi levererar endast paket till den adress du angivit när du gjort din order, leveransadress kan inte ändras i efterhand.

Bring – Pickup Parcel
För sändningar 0-74 kg. Ditt paket levereras till ett ombud nära din adress, en s.k. "Service Point". Där hämtar du ut ditt/dina paket mot uppvisande av legitimation och kollinummer. Avisering när ditt paket finns att hämta sker via SMS. Maxvikten är 20 kg per kolli inkl. emballage. För ordrar med en varuvikt över 18,5 kg packar vi i flera paket. Din ordervikt ser du när du klickar in i kundvagnen. Ditt paket levereras till ditt ordinarie ombud (Bring väljer ombud efter postnr så var noga med att du anger rätt postnr vid order. Normal transporttid är 1-2 arbetsdagar, lokala avvikelser kan förekomma.

Bring – Home Delivery Parcel
För sändningar från 0-200 kg. Vi lastar max 32 kg i varje paket, maxvikt per kolli inkl. emballage är 35 kg. Ditt paket levereras hem till dörren. Du blir aviserad via sms för att boka utkörningsdag. Chauffören ringer dig ca: 30 minuter innan dom är framme hos dig.Någon måste finnas hemma och ta emot paketet. Utkörning av paket sker vardagar kl. 17:00 – 21:00 på de flesta orter i Sverige. Transporttid 2-5 arbetsdagar beroende på ort. Lokala avvikelser kan förekomma. Udda orter kan ha utkörning t.ex. bara 1 gång per vecka. Kontakta Bring på tel. 020-76 500 för att få veta mer om utkörning på just din ort.

Bring – Business Parcel
För sändningar från 0-200 kg. Vi lastar max 32 kg i varje paket, maxvikt per kolli inkl. emballage är 35 kg. Ditt paket levereras till en företagsadress, ingen avisering sker. Adressen måste vara bemannad kontorstid för mottagande. Utkörning av paket sker dagtid vardagar mellan 07:00-17:00. Transporttid 1-2 arbetsdagar. Lokala avvikelser kan förekomma.

Bring Business Pallet
För större sändningar från 90- 5500 kg. Levereras dagtid till bemannad företagsadress. Vi lastar max 550 kg per pall, totalvikt per pall får ej överstiga 600 kg. Transporttid 1-2 arbetsdagar. Lokala avvikelser kan förekomma. För ordar som är större än 10 pallar så ber vi dig kontakat oss på info@maltmagnus.se.

Avhämtning på vårt lager
Du kommer att få ett SMS (mail om ej angivet mobilnummer) med information om öppettider och att din order är redo att hämtas upp när din order är färdigpackad.
Skulle du komma till MaltMagnus lager innan du har fått SMS-bekräftelsen (mailbekräftelsen) kan vi inte garantera att din order är färdigpackad eller kan färdigställas medans du väntar. Vi ersätter inga eventuella extra bränslekostnader eller förlorad arbetstid som uppstår vid avhämtning.

Avhämtning efter öppettider
Det finns möjlighet att hämta efter öppettider som du sett i ditt SMS (eller mail). Du bär ansvar för att dubbelkontrollera din order att allt är med. Om det mot förmodan skulle saknas något finns det telefonnummer på en skylt på väggen att ringa då det nästan alltid finns någon på gården som kan komma och hjälpa dig. MaltMagnus AB står ej för extra kostnader som kan uppstå i samband med avhämtning.


EJ UTHÄMTADE PAKET | FELAKTIG ADRESS | FÖRSVÅRAD LEVERANS

För ej uthämtade paket som kommer i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för frakt, returfrakt, förverkade varor (livsmedel) plus en hanteringsavgift som är för närvarande 250kr.

Paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss sparas i 14 dagar från och med ankomstdatum. I det fall kunden ej går att nå via angiven e-postadress eller ej hör av sig inom 14 dagar kasseras paketet. MaltMagnus AB lagerhåller inga outhämtade paket samt att du blir debiterad returfrakt +250kr i hanteringsavgift.

Paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss och du vill ha det återsänt tillkommer ny frakt + returfraktkostnad. Skulle paketet komma tillbaka en gång till tillkommer även en hanteringsavgift på 250kr.

Vägrar du ta mot ditt paket, inte är på plats när transportföretaget kommer eller har angivit en felaktig leveransadress  kommer vi debitera dig de extra kostnader som uppstår i samband med detta. Det kan handla om att du får betala för ny utkörning = ny fraktkostnad eller andra tillägg vid försvårad leverans. Med försvårad leverans kan avses t.ex. hinder för transportören att komma fram till leveransplatsen eller t.ex. parkeringsförbud som gör att transportören inte kan parkera vid leveransplatsen. Fakturan för dessa ökade kostnader sänds då ut till dig så snart vi får fakturan från transportören.


TRASIGT ELLER SKADAT GODS

Kontrollera alltid ditt gods noga vid mottagandet. Om ytteremballage eller gods är skadat vid ankomst anmäls skadan direkt till respektive transportör vid mottagningstillfället, ta bilder och se till att få skadan styrkt av chaufför eller ombud.

Dold skada som visar sig när du öppnar ditt paket eller din pall ska anmälas till MaltMagnus AB snarast möjligt och absolut senast efter 7 dagar efter mottagande av godset, reklamationer som inkommer senare än 7 dagar efter mottagandet beaktas inte. Vid godsskada, dokumentera alltid med bilder och spara emballage och trasiga varor till skadan är utredd. Om bild ej kan uppvisas kan ej heller ersättning utbetalas eller ersättningsvara skickas.

Vid transportskada samt dold skada: Var god tag fotografi på kartong/paket med eventuell trasig produkt ej urtagen först, sedan detaljerade fotografier. Kontakta info@maltmagnus.se


EXPRESSORDER

Köper du till "Expressorder" i vår e-handel  garanterar vi att: Order lagd mellan kl. 00:00-10:00 skickas samma dag från vårt lager. Order lagd mellan kl. 10:00-24:00 skickas nästkommande arbetsdag. Vi garanterar alltså att din order lämnar vårt lager samma dag INTE vilken dag ordern är hos dig som kund.

Vi reserverar oss för oförutsedda händelser så som sjukdom hos vår personal eller andra störningar som kan påverka utleverans av din order t.ex. ej fungerande bokningssystem/internetuppkoppling, naturkatastrofer eller andra oförutsedda faktorer som kan göra det omöjligt för oss att hantera din order snabbt nog. Skulle något oförutsett problem uppstå som gör att vi inte kan leverera enligt vår garanti ovan kommer vi kontakta dig och vi kommer då ej heller ta betalt för expressorderns hantering.


ORDERSTATUS
Du kan följa din order antingen via de mail vi skickar eller i shoppen när du  är inloggad under menyn Orderhistorik.                                                                                                                                           

  • Mottagen = När du lagt din order får du direkt en orderbekräftelse till din mail. Din order får då denna status.
  • Ska Attesteras = När vi börjar behandla din order får den denna status.
  • Under behandling = Nu har vi börjat plocka ihop de varor du beställt och packar dessa i kartonger. Inga ändringar kan göras!
  • Levererad = Nu är din order packad och ivägskickad. Alternativt är den redo att hämtas upp om du valt ”hämtas på MaltMagnus”.

Om du inte har fått en orderbekräftelse på mail eller inom 5 dagar inte får några statusuppdateringar på din order kontakta oss.


FÖRETAGSKUNDER | BRYGGERIER | ÅTERFÖRSÄLJARE | BRYGGKLUBBAR
För företagskunder/bryggerier/återförsäljare/klubbar/föreningar gäller olika priser och rabatter. Dessa nivåer avtalas separat och en minimigräns på ordern tillämpas för att rabatt ska ges. Inloggade kunder ser sitt pris direkt i shoppen. Avvikelser kan förekomma vid speciella fall.

Företagskunder/bryggerier/återförsäljare som ej uppfyller minimikravet på orderstorlek/ordersumma kan komma att mista sin rabatt.

För mer information om avtal för bryggerier/återförsäljare kontakta magnus@maltmagnus.se eller ring 019-18 97 90.


PRESENTKORT

Du kan köpa presentkort på valfritt belopp från 100 kr och uppåt. Presentkortet är giltigt i 1 år från inköpsdatum. Efter 1 år förfaller presentkortet utan att vi meddelar detta först. Eventuellt värde som finns kvar på presentkortet återbetalas ej. Du bär själv ansvaret för att hålla redo på giltighetstiden. Återbetalning på annat sätt än att handla för presentkortets värde görs ej. Presentkortet består av en kod som du anger i kassan och på så vis löser du in presentkortet. Presentkort levereras automatiskt till den e-post adress du angett vid köpet.