x

#{title}

#{text}

x

#{title}

#{text}
x

#{title}

#{text}
x

#{title}

#{text}

Köpvillkor

KÖPVILLKOR

MaltMagnus AB orgnr: 556876-6801
Östra åby 408, Hagen
692 93 Kumla
019 -18 97 90

 

Köpinformation

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mailadress. Beställda produkter förblir MaltMagnus AB:s egendom till dess de till fullo är betalda.
Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans så gäller priset som lämnats i MaltMagnus AB:s orderbekräftelse.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. tryckfel på etiketter) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand.
Din order kommer att skickas från vårt lager i Kumla. Ändringar och tillägg måste göras innan din order börjar packas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice för att om möjligt ändra din order.
 

Priser och betalningsalternativ

Samtliga priser anges inklusive moms samt exklusive moms. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Vid försäljning på MaltMagnus AB:s webbplats så sker all betalning genom Svea Ekonomi som erbjuder: Faktura, Kortbetalning samt avbetalning genom Svea Konto. För närmare information angående Svea Ekonomis villkor se här:
Svea Ekonomi
 

Dataskyddspolicy

När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar samt dina rättigheter se vår Dataskyddspolicy
 

Ångerrätt | Returer

I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har du 14 dagar på dig att frånträda ditt köp från det att du har mottagit produkten. Du har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer MaltMagnus AB debitera kunden för denna värdeminskning.
För en enklare hantering bör du före återsändandet göra en anmälan till
order@maltmagnus.se. Observera att detta ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Du har skyldighet att se till att varan/varorna är oss tillhanda inom 14 dagar annars gäller ej ångerrätten. Ångerätten godkänns först när MaltMagnus AB mottagit varan/varorna och att dom är insända enligt villkoren som nämns nedan. Varan/varorna skall skickas till:
MaltMagnus AB
Östra Åby 408 Hagen
692 93 Kumla
Tänk på att du INTE kan skicka varan/varorna som Service Point eller där paketet måste hämtas upp på utlämningställe. Varor belagda med avgift hämtas ej ut. Varan/varorna skall komma till MaltMagnus lager enligt adressen ovan. Förslagsvis skickar du det som företagspaket.
Du är skyldig att hålla varan/varorna i lika gott skick som när du mottog dem. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad.
Om varan/varorna vid ankomst till MaltMagnus AB visar sig vara i så dåligt skick, kraftigt använd eller skadad att MaltMagnus AB anser att den inte längre är säljbar som ny produkt kommer MaltMagnus AB besluta om en värdeminskning med 100%.
Om varan/varorna skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös, dåligt emballage eller förloras under transport till oss förlorar du rätten till återbetalning för varan/varorna. MaltMagnus AB står ej för förlorade eller skadade paket.
MaltMagnus AB står inte för returfrakten. Vid fullt godkännande av ångerrätt/retur återbetalas beloppet för varan/varorna exklusive returfrakt inom 30 dagar förutsatt att du inte har obetalda fakturor.

Ångerrätten gäller inte:

 

Poängsystem

Från mitten av augusti 2016 införde vi ett poängsystem för registrerade kunder (bryggerier och återförsäljare har egna rabattavtal och berörs inte av poängsystemet). Du som är inloggad kund samlar poäng på de varor du köper. Poängen du erhåller motsvarar värdet på varan exkl. moms. Det specificeras i kassan och på fakturan hur många poäng köpet ger totalt. Du kan även se dina intjänade poäng under "mitt konto". Poängen delas ut när betalningen är registrerad. Poängen kan sedan användas genom att klicka på "kundvagn" för kommande köp och då göra avdrag på totalsumman beroende på hur många intjänade poäng du har. För närvarande ger 100 poäng 1 kr i avdrag.
Du kommer alltid att se i kassan och på fakturan hur eventuella poäng utnyttjats.
Poäng kan inte bytas mot kontanter eller andra betalningsmedel. Poäng är endast giltiga i kundvagnen/kassan på maltmagnus.se. Vi förbehåller oss även rätten att upphöra med poängsystemet, innestående poäng som ej utnyttjas förfaller då utan ersättning. Vi kan även komma att ändra villkor för vilka varor som är poängberättigande och storleken och förhållandet på användandet kan ändras.


Garanti och Service

Vi garanterar att alla¹ varor är i fullgott skick när dom lämnar vårt lager. Om något inträffar under transport eller under din bryggning/jäsning är det utanför vår kontroll och ersätts ej (utom i de fall det handlar om en synlig transportskada som anmälts direkt till transportbolaget/ombudet vid mottagande av paket/pall). MaltMagnus AB fråntar sig allt ansvar för din slutprodukt.
Vi ersätter ej öl, mjöd, vin, cider-/ölsatser etc som gått fel. Vi ersätter ej heller jäst om du som kund t.ex. inte skulle få den att starta, detta p.g.a. att detta ligger utanför vår kontroll. Vi ersätter ej humleförpackningar där vakuumet släppt under transport (undantaget synliga transportskador som rapporterats direkt till transportbolaget eller ditt ombud) då detta är utanför vår kontroll. All humle som levereras ut från vårt lager är vakuumförpackad vid utleveranstillfället. Vi ersätter ej heller slutprodukt, arbetstid/kostnad, förlorade intäkter, skador på lokaler/inventarier eller skador på personer/personal p.g.a. felande utrustning då detta är utanför vår kontroll.
Normalt lämnar vi 1 års garanti på utrustning om inget annat anges från inköpsdatum eller leveransdatum om dessa datum avsevärt skiljer sig från varandra. Vid annan garantitid än 1 år så kan villkoren för det ses under den specifika produkten.
Garantin omfattar inte det vi kallar "förbrukningsvaror", det är t.ex. batterier, tappkranar i plast, sprayflaskor, hävertar, hinkar, andra enkla plastprodukter etc. Det gäller även tillbehör till produkter som t.ex. o-ringar, packningar etc.
Vid godkänt garantiärende står vi för alla frakt-, hantering- och reparationskostnader om det visar sig vara fel på produkten. Om en produkt returneras till oss för garantireparation och det visar sig att det inte är något fel på produkten eller att produkten är felaktigt/vårdslöst använd förbehåller vi oss rätten att fakturera undersökningskostnad 500 kr, samt ev. fraktkostnader och ev. övriga kostnader som vi haft i samband med returen. Garanti gäller ej om kund har modifierat eller ändrat en produkt på eget bevåg. För att garantiärende ska kunna åberopas måste produkten vara i sitt ursprungliga skick.
¹ Varor i REA-kategorin är undantagna från garanti och ångerrätt. Vissa varor kan ha specifika villkor, se produktbeskrivning för respektive vara, om inget särskilt anges i produktbeskrivningen gäller det som står i köpvillkoren.


Kapsylprint och andra kundspecifika tryck

Du ansvarar för att ditt tryck inte inkräktar på någon tredje parts rättigheter, inklusive upphovsrätt, varumärkesrätt, rätt till publicering eller sekretess och inte kommer att kränka eller förtala någon tredje part. Genom att göra en beställning på MaltMagnus AB bekräftar du att du har alla tillstånd och rättigheter att använda bilden/trycket du skickat in till oss. Du ger MaltMagnus AB tillstånd att modifiera din bild/tryck så det passar för tryckning på kapsyler eller annat material som du valt att ha tryck på. MaltMagnus AB förbehåller sig rätten att välja att ej printa bilder som vi anser är kränkande eller bilder som innebär hets mot folkgrupp, förtal eller andra bilder som vi av någon anledning finner olämpliga.
 

Frakt | Leveranser | Avhämtning

Vi har utleveranser varje vardag. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet den ska och vid hög belastning hos speditören. Om en vara har väsentligt avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara (Beställningsvaror). Normalt packar vi din order inom 1-3 arbetsdagar från det datum den inkommer till oss. Order som innehåller färskjäst skickas normalt inte på fredagar om inte du som kund speciellt begär det. Vid storhelger kan vi tvingas skicka order med färskjäst ändå för att den ska ha någon chans att komma fram i mellandagar t.ex. vid jul och nyår.

Fraktalternativ:
För mer information om vår olika fraktalternativ, se våra leveransvillkor.

Avhämtning på vårt lager:
Du kommer att få ett SMS (mail om ej angivet mobilnummer) med information om öppettider och att din order är redo att hämtas upp när din order är färdigpackad.
Skulle du komma till MaltMagnus lager innan du har fått SMS-bekräftelsen (mailbekräftelsen) kan vi inte garantera att din order är färdigpackad eller kan färdigställas medans du väntar. Vi ersätter inga eventuella extra bränslekostnader eller förlorad arbetstid som uppstår vid avhämtning.

Avhämtning efter öppettider:
Det finns möjlighet att hämta efter öppettider som du sett i ditt SMS (eller mail). Du bär ansvar för att dubbelkontrollera din order att allt är med. Om det mot förmodan skulle saknas något finns det telefonnummer på en skylt på väggen att ringa då det nästan alltid finns någon på gården som kan komma och hjälpa dig. MaltMagnus AB står ej för extra kostnader som kan uppstå i samband med avhämtning.


Ej uthämtade paket | Felaktig adress | Försvårad leverans:

För ej uthämtade paket som kommer i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för frakt, returfrakt, förverkade varor (livsmedel) plus en hanteringsavgift som är för närvarande 250kr.
Paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss sparas i 14 dagar från och med ankomstdatum. I det fall kunden ej går att nå via angiven e-postadress eller ej hör av sig inom 14 dagar så kasseras paketet. MaltMagnus AB lagerhåller inga outhämtade paket samt att du blir debiterad returfrakt +250kr i hanteringsavgift.
Paket som ej hämtas ut och kommer i retur till oss och du vill ha den återsänt så tillkommer ny frakt +returfraktkostnad. Skulle paketet komma tillbaka en gång till så tillkommer även en hanteringsavgift på 250kr.

Vägrar du ta mot ditt paket, inte är på plats när transportföretaget kommer eller har angivit en felaktig leveransadress så kommer vi debitera dig de extra kostnader som uppstår i samband med detta. Det kan handla om att du får betala för ny utkörning = ny fraktkostnad eller andra tillägg vid försvårad leverans. Med försvårad leverans kan avses t.ex. hinder för transportören att komma fram till leveransplatsen eller t.ex. parkeringsförbud som gör att transportören inte kan parkera vid leveransplatsen. Fakturan för dessa ökade kostnader sänds då ut till dig så snart vi får fakturan från transportören.

Trasigt eller skadat gods:
Kontrollera alltid ditt gods noga vid mottagandet. Om ytteremballage eller gods är skadat vid ankomst anmäls skadan direkt till respektive transportör vid mottagningstillfället, ta bilder och se till att få skadan styrkt av chaufför eller ombud. Dold skada som visar sig när du öppnar ditt paket eller din pall ska anmälas till MaltMagnus AB snarast möjligt och absolut senast efter 7 dagar efter mottagande av godset, reklamationer som inkommer senare än 7 dagar efter mottagandet beaktas inte. Vid godsskada, dokumentera alltid med bilder och spara emballage och trasiga varor till skadan är utredd. Om bild ej kan uppvisas kan ej heller ersättning utbetalas eller ersättningsvara skickas.


Expressorder

Köper du till "Expressorder" i vår webbutik så garanterar vi att: Det finns endast 10 st expressplatser per dag. Detta för att vi ska kunna vara säkra på att hinna få ut dessa expressordrar. Vi reserverar oss för oförutsedda händelser så som sjukdom hos vår personal eller andra störningar som kan påverka utleverans av din order t.ex. ej fungerande bokningssystem/internetuppkoppling, naturkatastrofer eller andra oförutsedda faktorer som kan göra det omöjligt för oss att hantera din order snabbt nog. Skulle något oförutsett problem uppstå som gör att vi inte kan leverera enligt vår garanti ovan kommer vi kontakta dig och vi kommer då ej heller ta betalt för expressorderns hantering.
 

Orderstatus

Du kan följa din order antingen via de mail vi skickar eller i shoppen när du inloggad under menyn Orderhistorik. Om du inte har fått en orderbekräftelse på mail eller inom 5 dagar inte får några statusuppdateringar på din order kontakta oss.
 

Företagskunder | Bryggerier | Återförsäljare | Bryggklubbar

För företagskunder/bryggerier/återförsäljare/klubbar/föreningar gäller olika priser och rabatter. Dessa nivåer avtalas separat och en minimigräns på ordern tillämpas för att rabatt ska ges. Inloggade kunder ser sitt pris i kassan. Avvikelser kan förekomma vid speciella fall.

Företagskunder/bryggerier/återförsäljare som ej uppfyller minimikravet på orderstorlek/ordersumma kan komma att mista sin rabatt.
För mer information om avtal för bryggerier/återförsäljare kontakta
magnus@maltmagnus.se eller ring 019-18 97 90.
 

Presentkort

Du kan köpa presentkort på valfritt belopp från 50 kr och uppåt. Presentkortet är giltigt i 1 år från inköpsdatum. Efter 1 år förfaller presentkortet utan att vi meddelar detta först. Eventuellt värde som finns kvar på presentkortet återbetalas ej. Du bär själv ansvaret för att hålla redo på giltighetstiden. Återbetalning på annat sätt än att handla för presentkortets värde görs ej. Presentkortet består av en kod som du anger i kassan och på så vis löser du in presentkortet.